Profesorii beneficiază de metode inovatoare și curs online de formare în proiectul european EdComix
La Colegiul Tehnic ,,Mihai Băcescu” din Fălticeni, după un an de activitate colaborativă la nivel european concretizată în cele șase instrumente pedagogice care vor aduce un plus de eficiență în predarea limbii engleze, deja se conturează rezultatele. Din luna noiembrie 2019, colegiul fălticenean este partener în proiectul Erasmus+ finanțat de Uniunea Europeană, intitulat ,,EdComix’, Acţiunea cheie KA201 – Cooperare pentru inovare şi schimb de bune practici, împreună cu alte cinci instituții din Franța, Belgia, Cipru, Grecia și Spania care promovează și susțin educația, cultura și dezvoltarea profesională la nivel european.
Pentru accesibilitate și suport acordat profesorilor de limbă engleză dornici de perfecționare a fost creată pagina electronică www.edcomix.eu a proiectului. Aici se regăsesc toate produsele intelectuale realizate în colaborare cu partenerii europeni și traduse in limbile engleză, franceză, spaniolă, greacă, română. Noutăți despre activitățile și produsele proiectului, articole interesante despre comicsuri, evenimente și întâlniri non-formale despre educație pot fi vizualizate accesând pagina de Facebook a proiectului EdComix sau secțiunea NEWS din pagina web.
Primul produs intelectual se referă la FOLOSIREA BENZILOR DESENATE PENTRU ÎNVĂȚAREA LIMBII ENGLEZE DIN PERSPECTIVĂ INCLUZIVĂ, un ghid metodic al cărui conținut reunește munca de cercetare a partenerilor privind folosirea benzilor desenate în educație și identificarea celor mai bune practici menite să faciliteze învățarea într-o manieră incluzivă. După o incursiune în istoria și captivanta lume a benzilor sau ,,artă secvențială” în , profesorii vor putea lectura teoriile referitoare la benzile desenate ca instrument de lucru la clasă și vor explora exemple de activități în sprijinul predării incluzive și participative pe care le pot adapta propriilor nevoi.
Următorul instrument de lucru, GHID DE CREARE A BENZILOR DESENATE DIGITALE, se adresează cadrelor didactice, formatorilor și îndrumătorilor care folosesc limba engleză în predare și care doresc să-și îmbunătățească, pe lângă metodele de predare, și competențele digitale. Mai exact, în prima parte a ghidului veți găsi un studiu comparativ privind beneficiile și potențialele provocări pentru profesori atunci când își creează singuri benzile desenate, în raport cu alegerea și utilizarea pertinentă la clasă a benzilor deja existente. În Capitolele 2 și 3 este planificat procesul de creare a BD-urilor prin conturarea povestirii cu ajutorul tehnicilor de storytelling și storyboarding. Tot aici aflăm cum să adaptăm aceste creații în funcție de mediul și diferențele socio-culturale al elevilor, de nevoile lor specifice de învățare și, nu în ultimul rând, de preocupările specifice vârstei. Astfel, am identificat că benzile desenate folosite inteligent în învățare îi ajută pe elevi să se simtă primiți, integrați, provocați în mod corespunzător și susținuți în eforturile lor. În secțiunea finală a ghidului sunt analizate resurse și platforme variate de text multimodal în format electronic pentru crearea benzilor digitale în educație.
Un instrument de formare util profesorilor de limba engleză este cursul online MODUL E-LEARNING PENTRU CREAREA BENZILOR DESENATE DEDICAT PROFESORILOR, de care profesorii de limba engleză beneficiază în mod gratuit accesând link-ul www.edcomix.eu/elearning. Modulul vizează instruirea profesorilor în crearea activităților de achiziție lingvistică pentru competențele A2 şi B1 cu ajutorul benzilor desenate. Cursul nu necesită preînscriere și are o durată de aproximativ 25 de ore, luând în considerare timpul necesar pentru citirea conținutului lecției, vizionarea videoclipurilor și completarea exercițiilor sugerate. Finalizarea cu succes a acestui curs presupune completarea a două formulare privind evaluarea activității, respectiv calitatea conținutului, urmând ca participanții să solicite un certificat în valoare de 1 punct ECVET (European Credit System for Vocational Education and Training) pentru validarea formării profesionale.
Ultima parte a activității în cadrul proiectului va fi alocată finalizării următoarelor produse intelectuale: SECVENȚE DE LECȚII ȘI PACHETE CU BENZI DESENATE, constând dintr-un set de lecții de sprijin pe baza benzilor desenate create și exemple practice ale folosirii acestora la clasă; un GHID DE ORGANIZARE WORKSHOP-URI PENTRU A CREA BENZI DESENATE PENTRU ELEVI cu ajutorul căruia elevii, sub îndrumarea profesorului, vor crea singuri benzi desenate în care vor prezenta, organiza și demonstra achizițiile dobândite în cadrul lecțiilor. GHIDUL DE IMPLEMENTARE este produsul final al proiectului în care se vor regăsi diferite metode didactice de folosire a benzilor desenate în demersul educativ, bune practici și recomandări în urma experienței partenerilor și colaboratorilor din proiect.
,,Mai ales în contextual actual al învătării avem certitudinea că produsele intelectuale realizate în cadrul acestui proiect, experiențele din timpul activităților și exemplele de bune practici vor reprezenta un instrument viabil de lucru dedicat în special profesorilor de limba engleză și, de ce nu, tuturor celor implicați în educația și formarea elevilor. Aceste noi direcții de prezentare a conținutului lecțiilor pot transforma profesorii în supereroi care își unesc forțele pentru a oferi elevilor un cadru de învățare inspirațional și creativ. Dacă benzile desenate se adresează preponderent unui segment important în societatea noastră format din copii și adolescenți, atunci utilitatea acestor resurse care pot fi adaptate și integrate cu succes în învățare este evidentă”, ne-a comunicat prof. Magdalena-Simona Trușcan, responsabilul de proiect.